Переглянути всі підручники
<< < 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 > >>

 

пізно мають стати їжею для здичавілих морлоків-кані-балів. Кінець людства; за Уеллсом, є наслідком тих тенденцій у розвитку людського суспільства, які приз­водять його до кастового поділу, до виникнення кор­поративних угруповань, до розмежування за класовими, ідеологічними та іншими ознаками. Отже, фантастичне припущення у Герберта Уеллса підпорядковане зображенню характерних явищ сучас­ності. Саме в цьому полягає художнє новаторство Уеллса, який розкрив нові можливості наукової фан­тастики: неймовірне, фантастичне допомагає зрозуміти реальне, те, що існує у звичайному житті. У художньому світі Уеллса велику роль відіграє ілюзія правдоподібності. Починаючи з експозиції, де у формі невимушеної бесіди викладається наукова теорія про четвертий вимір, достовірність роману досягається через авторський інтерес до деталей і подробиць. А оскільки вони запозичені з повсякденної дійсності, то саме це створює атмосферу реальності всього, що від­бувається в романі. Уеллс активно вводить у художню тканину роману публіцистичні роздуми. Наприклад, спостереження за елоями породжує такі невеселі думки у Мандрівника: Вперше в житті я замислився над прикрими наслідками нашого соціального устрою... Наслідки ці цілком логічні. Силу породжує потреба. Статки призводять до розманіженості. Прагнення поліпшити умови існування (а справжня цивілізація — це процес невпинного і дедалі більшого забезпечення життя) колись буде цілком здійсненне. Одна перемога над природою об'єднаного спільними зусиллями люд­ства тягне за собою другу. Те, що тепер ми вважаємо химер» їй, було зреалізоване, мрії справдилися. І ось я бачив перед собою наслідки. Лаконізм, точність і конкретність думки, стрима­ність і строгість мови поєднуються у прозі Уеллса з емоційною жвавістю, з умінням конкретне, реальне пе­ретворити на образ-символ. Так, фігура Сфінкса, що прикрашає країну Золотої Доби, може трактуватися як символ вічності та загадковості буття, як символ зане­паду цивілізації, як улюблений символ декадентів (тут міститься прихована полеміка Уеллса із символізмом). Таким чином, фантастичне начало в романі Уеллса складніше та ширше, ніж у його попередників: фанта­стика охоплює не тільки світ науки і техніки, а й соціальну сферу. Народжувався роман, соціальний за своєю суттю, хоча й одягнений у шати наукової фан­тастики.

 

Переглянути всі підручники
<< < 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 > >>
Hosted by uCoz