Переглянути всі підручники
<< < 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >>

 

Чапека, «ніколи не належатиме лише історії літерату­ри, а такою ж, а можливо, ще більшою мірою, увійде в історію людського прогресу». В РОЗДУМАХ ПРО МАЙБУТНЄ. У першого роману Герберта Уеллса «Машина часу» довга передісторія. «Гратися» цією темою, як він сам говорив, письменник почав ще у студентські роки. Одним із перших Уеллс висловив геніальний здогад про існування просторово-часових зв'язків і про відносність часу. Щоправда, ця ідея на зламі віків носилась у повітрі. До відкриття Альберта Ейнштейна лишалося майже десять років. Освоївши проблему як учений (стаття «Жорстокий Все­світ», вступний розділ «Машини часу»), Уеллс довго шукав художні форми для її втілення. Спочатку було кілька варіантів повісті «Аргонавти хроноса», потім — роман «Машина часу», в якому Уеллс одразу ж виявив себе зрілим майстром. Художньої цілісності було дося­гнуто, коли письменник поєднав у романі вигадку і реальність. «Сама по собі фантастична знахідка — це ніщо,— писав Уеллс,— і коли за цей рід літератури беруться невмілі письменники, які не розуміють цього головного принципу, у них виходить неймовірна нісе­нітниця і дещо екстравагантне. Кожен може придумати людей навиворіт, антигравітацію або світ на зразок гантелей. Інтерес виникає тоді, коли про все це йдеться мовою повсякденності, а всі інші чудеса геть відкида­ються. Тоді оповідання стає людяним». Композиція «Машини часу» відповідає тому прин­ципу, якого, слідом за Едгаром По і Артуром Конаном Дойлем, дотримувався Уеллс: спочатку заявити тему, а потім дослідити обставини. ... У лондонській вітальні ведуть бесіду поважні джентльмени: Мандрівник у часі, Психолог, Молода Людина, Провінційний Мер, Медик та інші. Відсутність власних імен — це вдалий прийом, завдяки якому вся подальша розповідь від одиничної події переводиться у площину загального, всесвітнього, на міфологічний рівень. У цьому плані Уеллс виступив як першовідкри­вач; він умів перетворити факт на символ, міф, не втрачаючи матеріальної природи цього факту. Міфот­ворчі тенденції стали характерною рисою літератури XX століття (творчість Томаса Манна, Франца Кафки, Михайла Булгакова, Габріеля Гарсіа Маркеса, Чингіза Айтматова та ін.).

 

Переглянути всі підручники
<< < 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >>
Hosted by uCoz