Переглянути всі підручники
<< < 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 > >>

 

Дивовижний і неповторний художній світ Уеллса формували і його юнацький бунт проти духовної обме­женості своєї сім'ї, і навчання в університеті, і власні наукові пошуки, і політичні та соціальні зрушення в англійському суспільстві. Життєвий досвід Уеллса ви­значив його позицію в літературі: дієвість, злободен­ність, почуття громадської відповідальності. «Життя завжди було мені страшенно цікаве, захоплювало надзвичайно, сповнювало мене образами й ідеями, які — я відчував — треба повернути йому назад»,— писав він. Пасивність, споглядальність, витончена майстер­ність, формальні пошуки були неприйнятними для Уеллса. В полемічному запалі він заявляв: «Я журна­ліст... Я відмовляюся вдавати із себе художника». Не піддаючи сумніву важливість і необхідність пи­сьменницької майстерності, Уеллс протестує «проти пе­дантичних і вузьких понять про художню доскона­лість». Охрещений критикою «великим сміливцем сучасної літератури», Уеллс справді виявляв сміливість і новаторство у своїх творчих пошуках, насамперед щодо змісту. Він поєднав найболючіші проблеми суча­сності і вічні питання, реалістичне зображення і фан­тастичні ситуації. Досвід наукової роботи визначив своєрідність його художньої манери. Людина, наука, суспільство — основні категорії його творчості. Прозі Уеллса притаманні дисциплінованість мислен­ня, математична продуманість композиції і струнка розмірність усіх частин художнього твору, інтерес до точної та виразної деталі, лаконізм письма, відмова від літературної зайвини. У 1894 році в статті «Популяризація науки» Уеллс так охарактеризував свою творчу манеру: «Популяри­затор науки повинен керуватися тими ж принципами, що лежать в основі «Вбивства на вулиці Морг» Едгара По і серії оповідань про Шерлока Холмса Конана Дойля. Спочатку ставиться проблема, потім крок за кроком ми разом із читачем йдемо до її розв'язання». Уже в ранніх оповіданнях Уеллс виявляє себе пи­сьменником реалістичної школи. Він не визнавав ні естетизму, ні натуралізму. В оповіданні-памфлеті «Не­збагненний художник» (1894), де зображений кухар-естет, якого щоразу виганяють з роботи після вигото­вленого ним «шедевра» на кшталт «свинина з полуницею під пивним соусом», письменник зло і до-

 

Переглянути всі підручники
<< < 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 > >>
Hosted by uCoz