|
перед музика, а не зміст. Одна із збірок Верлена має парадоксальну назву — «Романси без слів». У 1885 році поет і теоретик «мистецтва для мистецтва» Теодор де Банвіль так писав у листі до Верлена: «Часом Ви плаваєте так близько від меж поезії, що ризикуєте потрапити до музики! Хто знає, можливо, Ви й маєте рацію».
Музичність поезії Верлена — це не просто віртуозний звукопис чи мистецтво алітерації, це — музична стихія. Для нього важливим є не стільки зримо-пластичний образ, скільки звук, який передає і переживання автора, і явища зовнішнього світу.
Художній метод Верлена виник на перехресті різних напрямів: він утвердив імпресіонізм і став загальновизнаним метром символізму, хоча сам і не визнавав за собою такої честі.
Своє розуміння природи поетичної творчості Верлен виклав у вірші «Поетичне мистецтво», написаному в 1874 році, але надрукованому лише у 1882-му. За ці вісім років виросла нова генерація поетів. Молоді символісти (Жермен Нуво, Трістан Карб'єр, Жуль Лафарг) сприйняли вірш Верлена як маніфест свого поетичного напряму. Парадоксальність ситуації полягала в тому, що вірш Верлена виражав також творчу програму імпресіонізму, а сам поет просив вважати свій знаменитий твір лише піснею і додавав: «Я не мав наміру теоретизувати».
Термін «імпресіонізм» виник у французькому живопису та був перенесений на споріднені явища у літературі й музиці. (Іmpression у перекладі з французької означає «враження».) «Романси без слів» Верлена створено саме тоді, коли художники-імпресіоністи йшли до своєї першої виставки — «Салону тих, кого зреклись» (порівняйте з «проклятими поетами»). Верлен намагався передати у вірші відчуття швидкоплинності життя, враження від миті, так само як художники-імпресіоністи, живописом яких він цікавився, намагалися передати на своїх полотнах враження від миті життя.
Об'єктивно вірш «Поетичне мистецтво» Верлена став маніфестом усієї поетичної генерації кінця століття. «Найперше — музика у слові» — це гасло й імпресіоністів, і символістів. Імпресіонізм перетворюється на «трамплін» символізму. Вже в поезії Верлена імпресіонізм еволюціонував настільки, що виробив образну
|
|