Переглянути всі підручники
<< < 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 > >>

 

перед музика, а не зміст. Одна із збірок Верлена має парадоксальну назву — «Романси без слів». У 1885 ро­ці поет і теоретик «мистецтва для мистецтва» Теодор де Банвіль так писав у листі до Верлена: «Часом Ви плаваєте так близько від меж поезії, що ризикуєте потрапити до музики! Хто знає, можливо, Ви й маєте рацію». Музичність поезії Верлена — це не просто віртуоз­ний звукопис чи мистецтво алітерації, це — музична стихія. Для нього важливим є не стільки зримо-пластичний образ, скільки звук, який передає і переживан­ня автора, і явища зовнішнього світу. Художній метод Верлена виник на перехресті різних напрямів: він утвердив імпресіонізм і став загальнови­знаним метром символізму, хоча сам і не визнавав за собою такої честі. Своє розуміння природи поетичної творчості Верлен виклав у вірші «Поетичне мистецтво», написаному в 1874 році, але надрукованому лише у 1882-му. За ці вісім років виросла нова генерація поетів. Молоді сим­волісти (Жермен Нуво, Трістан Карб'єр, Жуль Лафарг) сприйняли вірш Верлена як маніфест свого поетичного напряму. Парадоксальність ситуації полягала в тому, що вірш Верлена виражав також творчу програму ім­пресіонізму, а сам поет просив вважати свій знаменитий твір лише піснею і додавав: «Я не мав наміру теоре­тизувати». Термін «імпресіонізм» виник у французькому жи­вопису та був перенесений на споріднені явища у літературі й музиці. (Іmpression у перекладі з фран­цузької означає «враження».) «Романси без слів» Вер­лена створено саме тоді, коли художники-імпресіоністи йшли до своєї першої виставки — «Салону тих, кого зреклись» (порівняйте з «проклятими поетами»). Верлен намагався передати у вірші відчуття швидко­плинності життя, враження від миті, так само як художники-імпресіоністи, живописом яких він ціка­вився, намагалися передати на своїх полотнах вра­ження від миті життя. Об'єктивно вірш «Поетичне мистецтво» Верлена став маніфестом усієї поетичної генерації кінця століття. «Найперше — музика у слові» — це гасло й імпресі­оністів, і символістів. Імпресіонізм перетворюється на «трамплін» символізму. Вже в поезії Верлена імпресі­онізм еволюціонував настільки, що виробив образну

 

Переглянути всі підручники
<< < 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 > >>
Hosted by uCoz