Переглянути всі підручники
<< < 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 > >>

 

терігаючи з вікна більярдної за вулицею, Роберт сприй­має фігури гостей, які поспішали на сніданок у готелі, у світлі бузкових оксамитових портьєр: «Це освітлення навіть накруто звареним яйцям надавало порочного вигляду, а обличчя доброчесних жінок здавалися в ньому розпусними. Офіціанти у фраках, в очах яких прозирала згода виконати кожне бажання гостя, нага­дували вельзевулів,— особистих посланців Асмодея... Здавалося, що вони поховали свої ратиці в майстерно зроблене ортопедичне взуття. Хіба на їхніх білих, че­рвоних і жовтих лобах не випиналися маленькі еле­гантні ріжки? Цукор у позолочених цукерницях був ніби не цукор... вино було не вином, хліб був не хлібом; усе в цьому освітленні ставало складовою частиною таємничих пороків...» Картина жахлива! Автор попе­реджає своїх сучасників: і сьогодні не бракує тих, хто прийняв «причастя буйвола», тобто насильників, лю­диноненависників, перелицьованих фашистів, що очі­кують свого часу. Цим нелюдам протистоять ті, хто прийняв «прича­стя ягнят». Цей символ втілює гуманістичне начало в людині. Ті, хто належить до «ягнят», викликають і симпатію, і співчуття водночас. Симпатизуємо мн їм тому, що навіть ціною власного життя вони ладні за­хищати свої принципи, не відступаючи ні на крок. Загинули кельнер Шрелла, його дочка Едіт, тесляр Ферді. Адже вони — жертви «буйволів». Ще й до того, жертви, які не чинять ніякого опору насильникам. Наприклад, молодий Шрелла багато років змушений перебувати в еміграції, повернувшись, не відчуває себе вільним і за найменшої загрози готовий покинути ба­тьківщину. «Ягнят» не можна назвати борцями. Ці добрі, лагідні створіння нездатні протистояти злу, а отже, безсилі, приречені на загибель. Якщо хтось з «ягнят» і прагне якось включитися в боротьбу, то це поодинокі випадки, і їхні виступи пов'язані з ненавистю до якоїсь конкретної людини. Не викликає сумніву, що письменник симпатизує цим героям, але навряд чи покладає на них свої надії. Він повторює, що «ягнята» потребують пастухів, які б оберігали лагідних овечок від жорстоких вовків. Композиційний задум тричленності роману Белля навіяно картиною братів Ван Ейк. Цей релігійний сю­жет набуває в романі реалістичного звучання. Пись­менник намагається відповісти на хвилюючі питання,

 

Переглянути всі підручники
<< < 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 > >>
Hosted by uCoz