Переглянути всі підручники
<< < 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 > >>

 

один яскравий приклад втілення композиційного при­йому «стислого часу». Серед тих, хто прийняв «причастя буйвола», і фашист Вакера, й м'ясник Грец, і боннський міністр М. їм від­ведено небагато місця, але у творенні символіки роману ці образи мають важливе значення. Так, мотив м'ясної лавки Греца виникає з перших сторінок твору. Зі сви­нячих туш, що їх вивішує Грец на продаж, капає кров на асфальт. Про це автор нагадує кілька разів. Пізніше читач дізнається, що Грец видав фашистам рідну матір, тобто став її вбивцею, пролив її кров. Але викриття Греца — це не головна мета, яку переслідує Белль, раз у раз зосереджуючи увагу на скривавлених свинячих тушах. Вони символізують зловісне минуле й тривожне сьогодення. Цей місток виразно вимальовується: «...а по той бік вулиці Грец саме вивісив перед дверима забитого дикого кабана, і свіжа, темно-червона кров скапувала на асфальт. Потім вів розвісив навколо величезного кабана фазанів, куріпок і зайців, ніби оздобивши його ніжним пір'ям птахів і м'якеньким заячим хутром. Грец щоранку вивішував убитих тварин, і завжди так, щоб їхні рани було видно перехожим... Я бачив там убитих тварин і в тисяча дев'ятсот восьмому році, і в тисяча дев'ятсот дев'ятому... Я завжди бачив їх, п'ятдесят один рік поспіль, і бачу й тепер...» Усе, що роблять персонажі роману 6 вересня 1958 року: порядкують в особистому архіві Генріха Фемеля, грають в більярд, їдуть автомобілем, дивляться, як відбудову­ється абатство, збираються за святковим столом — від­бувається ніби на тлі минулого, отрута якого й досі наприкінці п'ятдесятих, нівечить людські душі, впли­ває на поведінку німців. Симптомів фашистської рес­таврації так багато, що забути минуле просто немож­ливо. Старому Йохену навіть «іноді здається, що вони все ж таки перемогли». Як же інакше сприймати па­ради, що їх влаштовує фашистсько-реваншистська спілка солдатів і підтримує боннський уряд в особі міністра М. ?! Шрелла, спостерігаючи те, що діється, зізнається Робертові: «Тут мені страшно. Не знаю, може, я поми­ляюсь, але люди, що їх я бачу в цьому місті, здаються мені анітрохи не кращими за тих, від яких я колись тікав». І Роберт погоджується: «Думаю, що ти не по­милився». Викриваючи негативні явища у житті суспільства, Генріх Белль вдається до сатиричного гротеску. Спос-

 

Переглянути всі підручники
<< < 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 > >>
Hosted by uCoz