Переглянути всі підручники
<< < 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 > >>

 

Батько зрозумів сина, бо й для нього самого не було нічого вищого за людське життя. Солідарність із бать­ком і дідом виявляє і наймолодший із Фемелів — Йо-зеф. Здогадавшись, хто знищив абатство, він відмовля­ється його відбудовувати. Про зруйнування абатства йдеться в одному з вну­трішніх монологів Йоганни Фемель: «... люди обурено шепотіли: «Вони висадили у повітря абатство...» Пе­редавали з уст в уста цю страшну новину, яка мені не здається такою страшною... Невже він?.. Я б ви­садила у повітря всі абатства на світі, якби цим могла повернути Генріха, якби могла воскресити з мертвих Йоганну, Ферді, офіціанта на прізвище Гроль, Едіт...» Так виникає в романі один із провідних мотивів — мотив собору. Сам Белль неодноразово говорив про «естетику повторів» — задля виявлення суті зобра­жуваного. Всі члени родини Фемелів не тільки зга­дують не раз один і той самий епізод, а й, оцінюючи те, що сталося, мислять майже однаково. Повернення до одного й того самого образу, однакові спогади — це стилістичний прийом, за допомогою якого пись­менник втілює свою впевненість у тому, що людська думка й пам'ять завжди повинні бути прикуті до найголовнішого, чого не можна забувати ні за яких умов. За цими повторами відчувається трагічний під­текст: самого автора жахає минуле, сповнене мороку і потрясінь. Генріх Фемель розмірковує над самим фактом зни­щення собору: «Може, він висадив абатство тому, що тоді на святі літ­нього сонцестояння п'ятеро чи шестеро ченців виїхали на конях на пагорб і, коли запалало багаття, заспівали: «Тремтять порохняві кістки»1... А може, він висадив у повітря абатство ще й тому, що Отто не був йому чужий у цьому світі, де один порух руки коштує людині життя... Чи треба було сказати американцеві, що ченці не дотримувалися заповіді «Паси ягнят Моїх», і тому він висадив у повітря абатство?» Ось, нарешті, найпростіше і найправдивіше пояс­нення: «зруйнував тому, що вони не пасли ягнят Його». Католик Генріх Белль виправдовує вчинок Роберта Фемеля, адже письменник і сам на власні очі спосте-
1 Слова з популярної у фашистів пісні, що закінчується так: «Сьогодні — Німеччина наша, а завтра — наш цілий світ».

 

Переглянути всі підручники
<< < 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 > >>
Hosted by uCoz