Переглянути всі підручники
<< < 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 > >>

 

зберегти своїх дітей від жертовного служіння ідеям. Але Чапек виходить далеко за межі сімейної драми. Він звертається до одверто умовних форм сценічної розповіді і творить драму-притчу, в основі якої — ро­здуми про історію людства. Для такого позачасового і позаісторичного розкриття проблеми (а саме це і є характерною ознакою притчі як такої) Чапек викори­стовує мотив, запозичений із фольклорних джерел: при­хід мертвих у світ живих. Перед глядачем розгортається гостра драматична історія однієї сім'ї: у сутичці з ту­більцями «за короля, вітчизну і честь» загинув батько; старший син Ондра вмирає від жовтої лихоманки, ря­туючи від епідемії тих, з ким колись бився його батько; Іржі розбився, намагаючись поставити рекорд висоти на овоему літаку; близнюки Петро і Корнель гинуть у громадянській війні. Саме проти війни, цього заплано­ваного вбивства людей, постає Мати: для неї найваж­ливішим є життя у його недоторканності. Сам Чапек трактував конфлікт драми як зіткнення вічних двох начал — чоловічого і жіночого. Чоловіче несе смерть і війни; жіноче — мир і життя. А з іншого боку, п'єса насичена реаліями передвоєнної Європи: ім'я Матері — Долорес (так звали знамениту Долорес Ібаррурі — героїню громадянської війни в Іспанії), наз­ва міста, де відбуваються події, іспаномовна — Віл'ямедія. Інші реалії п'єси — суто чеські. Таке поєднання одвічного і конкретно-історичного не дише надавало п'єсі актуального звучання, а й перетворювало її на таку, що за своїми глобальними висновками виходить далеко за межі XX століття. Мати, дарувальниця і берегиня життя, уособлює прагнення людства до життя — не до смерті. Карел Чапек відзначав, яке важливе значення для розуміння ідейного змісту п'єси мають слова Матері: «Вмерти — кожен зможе, а ось втратити чоловіка чи сина — по­бачили б ви, що це значить». У словах Матері є найвища правда: покликання жінки — захищати свій рід та родинне вогнище. І героїня з усіх сил захищає свою домівку, своїх синів, свій малий світ. Але світ зовні­шній — Держава — забирає в неї аж чотирьох синів. Залишається лише найменший — сімнадцятирічний Тоні. У заключній третій дії провідний конфлікт п'єси — конфлікт Особистості й Держави — набуває публіцис­тичної гостроти. Коли Мати чує по радіо заклик ряту-

 

Переглянути всі підручники
<< < 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 > >>
Hosted by uCoz