Переглянути всі підручники
<< < 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 > >>

 

тинктів, аморальність, агресивність (перше слово, вив­чене цими істотами,— «ніж»). Саламандри для авто­ра — не колектив, а отара, натовп, який живе за сво­їми — не людськими і не людяними — законами й уособлює антилюдство. Щоб розвінчати ідеї, які не об'єднують, а роз'єднують людей, Чапек вдається до гостросатиричного зображення, створюючи пародію на людський спосіб життя. Так, у романі всі саламандри поділяються на своєрідні касти — хеві, треші, спауни і т. д. Приналежність до певної касти визначає подаль­шу долю саламандр і систему їхніх цінностей. Сала­мандра лондонського зоопарку на ім'я Енді, читаючи газети, проймається «англійським духом». Чех-мандрівник всіляко підкреслює переваги підручника «Чеська мова для саламандр» перед підручниками «Геометрія для старших класів» та «Історія військової тактики» і пишається своїм, знайомством із саламандрою, яка вив­чає на Галапагоських островах чеську мову. Сатира Чапека поступово набуває соціального зву­чання, а зображуване викликає дедалі більше асоціацій з історичними подіями. Асоціативне зображення поєд­нується у Чапека з гострим публіцистичним викладом подій; поступово розповідь перетворюється на розгор­нутий політичний памфлет. Так, у третій частині ро­ману йдеться про постулати фашистської доктрини, а назва «монументальної праці» якогось Вольфа Мейнерта «Занепад людства» — це сатирична паралель до назви трактату «Занепад Європи» Освальда Шпенглера, ос­новні положення якого були взяті на озброєння гітле­рівцями. «Головний закон розвитку полягає в тому,— філо­софствує на сторінках роману Мейнерт,— що треба розчистити місце для себе, перебивши всіх інших. Люди цього не встигли зробити, бо вигадали кодекс мораль­ності, права людини, угоди, закони, рівність, гуман­ність і ще бозна-що. Майбутнє за саламандрами, бо вони обходяться без філософії, без віри у потойбічне життя і без мистецтва; вони не знають, що таке фан­тазія, гумор, містика, гра, мрія». А далі автор пише: «...Весь культурний світ із задоволенням прийняв те­орію Мейнерта про занепад людства». Тут і пародія на газетні повідомлення, й гірка іронія з приводу готов­ності людей сприймати антилюдські вчення. Виклада­ючи учення Шпенглера, Чапек гіперболічно загострює його сутність. Але в такій гіперболі відображено ту

 

Переглянути всі підручники
<< < 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 > >>
Hosted by uCoz