Переглянути всі підручники
<< < 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 > >>

 

     
   
  семи літер у слові «поетизм» він залишає собі перші чотири. У 1924 році вийшов «Маніфест сюрреалізму» Андре Бретона — французького поета і теоретика літератури. Незвал зустрічався з ним у Празі та в Парижі. Термін «сюрреалізм» придумав Гійом Аполлінер. Він казав, що людина вчинила сюрреалістично (тобто надреально), коли, прагнучи відтворити рух, винайшла колесо, яке аж ніяк не схоже на людську ногу. Сюрреалістів ціка­вили таємниці душі людини. Оголосивши себе учнями Фрейда, вони намагалися позбавити процес творчості контролю з боку розуму, дозволити підсвідомості вия­витись у художніх творах. Саме цьому мала слугувати техніка автоматичного письма (їй віддав данину і Нез­вал), яку теоретики сюрреалізму запозичили з арсеналу психіатрії початку століття. Але якщо Зігмунд Фрейд пропонував хворим записувати, не замислюючись, те, що приходить у голову, щоб, проаналізувавши їхню підсвідомість, встановити діагноз, то поети-сюрреалісти вбачали в автоматичному письмі засіб створення нової поетичної мови. Саме бунтівний характер сюрреалістичного мис­тецтва приваблював Незвала. Крім того, його завжди цікавили таємниці творчості. Та Незвал створив вла­сний варіант сюрреалізму, що засвідчує поетична збір­ка «Прага з пальцями дощу» (1936). Відкривається вона поезією «Місто веж», яку можна назвати віршем-велетнем. Готична архітектура улюбленого міста сприймається як націлені в небо пальці. Вираз «з пальцями» повторюється 55 разів («Стовежа Прага з пальцями всіх святих, з пальцями фальшу клятв, з пальцями вогню і граду ...» і т. д.). Іноді це порів­няння, іноді метонімія, іноді синекдоха. Найрізно­манітніші речі та явища об'єднуються в цілісний образ міста. В інших віршах збірки асоціація, поєд­нуючи прикмети реального міста, побачені поетом, допомагає зрозуміти таємниці прихованого, внутріш­нього буття Праги. Сюрреалісти намагалися піднятися над дійсністю. Цікавлячись передусім людиною, вони вважали, що їхній метод може дати «ключ, спроможний відчинити ту скриньку з таємними денами, якою є людина» (Андре Бретон). І в книзі Незвала реальна любов реальної людини до реального міста перетворює дійсність на міф. Ліричний герой — міфічний празький перехожий,  
   
     

 

Переглянути всі підручники
<< < 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 > >>
Hosted by uCoz