Переглянути всі підручники
<< < 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 > >>

 

     
   
  у глибину землі. Останнє перевтілення — фонтан, здат­ний втамувати спрагу старого, що помирає, і жінки, яка народжує дитину. Народженням нової людини — «всесвіту, обмеженого шкірою»,— закінчується поема. Коло замикається: народження — мандрівка — рево­люція — кохання — смерть — перетворення — наро­дження. Незвал розглядає життя у його нероздільності. Уні­версальна проблематика поеми (життя, смерть, револю­ція, кохання, мистецтво, нова людина, майбутнє Європи, доля чеського народу) розкривається яскравими, фанта­стичними образами і картинами. Їх строкатість досяга­ється циклічною побудовою поеми, паралельністю образів (сім предків у другій пісні та сім перетворень дивовижного чарівника у шостій), рефренами (один з них — самоха­рактеристика чарівника: "чогось мені надміру, чогось замало"). Поема написана білим і римованим, ритмічним і вільним віршем, у ній чергуються монологи та діалоги. І в цьому — безумовний вплив на Незвала французької поезії, зокрема Гійома Аполлінера. У 1923 році В. Незвал та К. Тейге «винаходять поетизм». На думку Тейге, теоретика нової течії, поетизм — це не література, а спосіб життя, «мистецтво жити і насолоджуватися життям... Поетизм хоче перетворити життя в розкішний розважальний заклад: ексцентричний карнавал, арлекінада почуттів і образів, п'янкий фільм, дивовижний калейдоскоп». Найвиразнішим зразком нової поетичної течії вважається збірка Незвала «Пантоміма» (1924). їй притаманні свіжість, пристрасність, легкість, яскравість почуттів та образів. Блискуче асоціативне ми­слення поета характерно виявляється у вірші «Тиждень у фарбах»: дні тижня він пов'язує з окремими образами — конкретними картинами, зближуючи, здавалося б, несу­місні речі та явища. У маніфесті поетизму 1927 року «Крапля чорнила» Незвал встановив зв'язок між методом вільних асоціацій та святковим світосприйняттям, влас­тивим поетизму: «Згідно з логікою, склянка належить столу, зірка — небу, двері — сходам. Тому ми їх не бачимо. Треба було помістити зірку на стіл, склянку поруч з піаніно та янголами, двері — у сусідстві з оке­аном. Йдеться про те, щоб знову відкрити дійсність, повернути їй вигляд, який випромінював би світло, наче у перший день». Творчість Незвала другої половини 20-х років — це подолання поетизму. У 1927 році поет писав, що із  
   
     

 

Переглянути всі підручники
<< < 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 > >>
Hosted by uCoz