|
|
|
|
|
|
|
|
5. Й утопія, й антиутопія ґрунтуються на зіставленні сьогодення з майбутнім. Тільки в утопії сучасність засуджується з позицій майбутнього, до якого Прагне автор, а в антиутопії, навпаки, з позицій сучасності засуджується майбутнє, якого треба уникнути. Знайдіть у романі «Війна світів» план сучасності та план майбутнього і зіставте їх.
|
|
|
|
|
|
Райнер Марія Рільке
|
|
|
|
|
|
1. Марина Цвєтаєва писала Райнеру Рільке: «Ви — втілена поезія». В одному з листів вона назвала його «німецьким Орфеєм, тобто Орфеєм, який цього разу з'явився в Німеччині». Пригадайте, що вам відомо з грецької міфології про співця Орфея. Поясніть назву поетичної збірки Рільке.
2. Вважають, що поетичний всесвіт Рільке будується за допомогою слів свідомо та цілеспрямовано, що земля й небо в ньому не тільки ознаки станів душі, а й просторові координати. Прочитайте сонет І з частини першої «Сонетів до Орфея». Поясніть значення образів дерева, співу, храму. Як вони пов'язані між собою? Яку роль у творенні цих образів відіграють поняття «зводитись», «виростати», «воздвигати»?
3. У сонеті XI частини першої з'являється образ вершника. Пояснення цьому образу дала М. Цвєтаєва: вершник — людина-поет, єдність поезії з природою. Простежте за тим, як розгортається думка Рільке в сонеті.
4. Прочитайте сонет X частини другої (переклад Миколи Бажана). Що протиставляє Рільке машині, яка загрожує світові?
Всьому, що здобуде, машина загрожує, доки важиться в духу, не в послуху перебувать. Хай владні руки не прагнуть ще кращих занять, тешучи камінь на горді будови високі.
Нам од машини не окритись,— вона не відстане, в фабриках тихих не втішить мастилом себе. Стала життям вона й думає — все їй тут знане; з рівним завзяттям ладнає, плюндрує, скребе.
Але ще й досі правдиве буття нас чарує,— в сотнях місцин є початок, є гра чистих сил, з котрих ніхто не зискує, ніхто не дивує.
Досі нам ніжні слова невимовне ще родить;
музика, вічно новітня, з подвигнутих брил
дім свій обожнений в просторі вільному зводить.
|
|
|
|
|
|
|
|
|