|
Сізіфа щасливою людиною»,— пише Камю. Якщо у людини немає виходу і вона сама про це знає, то людина мусить зберегти повагу до себе і до тієї справи, на яку прирікає її сліпий фатум. І в неодмінному виконанні обов'язку, нехай навіть непотрібному, вона знайде втіху. Саме у виконанні обов'язку — початок бунту і свободи. Так стверджує Камю.
Спробуйте уявити собі, яке враження справила на молодих французів книга Камю «Бунтівна людина» у 1942 році. Адже ніколи ще світ не здавався таким абсурдним. Війна, окупація, насильство — все це спростовувало твердження про раціонально влаштований Всесвіт.
Якщо на початку століття Сізіф (тобто людина) досить високо викотив свою кам'яну брилу, то за роки першої світової війни цей камінь скотився вниз. Проте Сізіф знову взявся за свій вічний труд. Друга світова війна остаточно зруйнувала всяку надію — знесилений Сізіф у відчаї. І раптом пролунав голос, який сказав, що, незважаючи на абсурдність світу, людина повинна протистояти долі, змінюючи її, наскільки це можливо. Отже, Камю не заперечував, що є усі підстави для відчаю, проте прагнув зробити навколишній світ для людей, позбавлених будь-якої надії, прийнятним.
4 січня 1960 року Альбер Камю загинув у автомобільній катастрофі. Порівняно невелика за обсягом і надзвичайно глибока за змістом творча спадщина Камю витримала перевірку часом, бо вона несе в собі високі духовні й художні цінності.
Популярність Камю ще раз красномовно засвідчив такий факт: через 34 роки по його смерті, у 1994 році, у Франції був опублікований роман «Перша людина» (рукопис якого знайшли на місці автокатастрофи); за два тижні було продано 125 тисяч примірників книги, а близько двох десятків зарубіжних видавництв звернулося за правами на переклад цього роману.
НЕ РОЗКИДАЙТЕ КАМІННЯ. Роман «Чума» (1947) е вершиною творчості Альбера Камю. В ньому втілилося все, що пережив і осмислив письменник у роки суворих випробувань. Автор роз'яснював: «Явний зміст «Чуми* — це боротьба європейського Опору проти фашизму». У своєму романі Камю прагнув передати атмосферу задухи, загрози й вигнання. Проте в «Чумі» розробляється не лише антифашистська тема — це тіль-
|
|