Переглянути всі підручники
<< < 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >>

 

тачем він постає людиною, яка знала все те, що люди можуть знати про життя і смерть. Поет чекає на схід сонця — палаючого розуму, а сили чекати дає йому кохання, уособлене в рудоволосій красуні. Творчість Аполлінера сприяла розвитку поезії XX століття: їй допомагав долати постсимволістську кризу поетичний реалізм віршів Аполлінера. Аполлі-нер створив ліричний епос XX століття, поєднавши глибокий ліризм із широким охопленням дійсності. Політематична будова віршів Аполлінера, в яких поет паралельно розвивав багато дуже різних, традиційно несумісних тем, народжувала, за словами Незвала, «чудовий синтез, який дав нові крила, що перенесли поетичне мистецтво через кордони однобокості та нудьги». Аполлінер назвав свій метод сюрреалізмом. Це слово — сюрреалізм (тобто надреалізм) — підхо­пили і витлумачили по-своєму представники наступ­ного покоління європейських поетів. Експерименти Аполлінера в галузі вільного вірша, створення ним складної асоціативної образності, введення в поезію непоетичної лексики відкрили нові обрії, оновили по­етичну мову. Гійом Аполлінер писав також прозу: повісті «Рим під владою Борджіа» (1913) і «Три Дон Жуани» (1914), написаний в дусі сюрреалізму роман про війну «Жінка, яка сидить» (видано у 1920 р.). У повісті «Вбивство поета» Аполлінер передбачив і власну трагічну долю. Жорстока дійсність позбавляє героя повісті повітря, душить його. «Здається,— писав поет, повернувшись до Парижа з фронту,— все загинуло в цій нескінченній катастрофі». Не доживши двох днів до за­кінчення війни, ослаблений пораненням і складною опе­рацією, Аполлінер помер від грипу 9 листопада 1918 року. Твори Гійома Аполлінера українською мовою пере­кладали П. Тичина, М. Терещенко, Д. Павличко, М. Лукаш та ін. * * * Крім символізму, також на противагу натуралізму, виникли естетизм (Оскар Уайльд) та неоромантизм (Редьярд Кіплінг, Роберт Стівенсон), представники яких шукали власних шляхів у мистецтві. Естетизм культивував поезію вишуканої фантазії, витонченої краси, всесилля мистецького вимислу, ствер­джував самоцінність і самодостатність мистецтва, яке, на думку Уайльда, є вищим за життя.

 

Переглянути всі підручники
<< < 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >>
Hosted by uCoz