Переглянути всі підручники
<< < 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 > >>

 

ографічний момент з художнім вимислом. Неореалізм суттєво вплинув на літературу та кінематограф багатьох країн. Найяскравішими представниками неореалізму в літературі бу­ли Васко Пратоліні та Альберто Моравіа. «Потік свідомості» — засіб зображення психіки людини безпосередньо, «зсередини», як складного та плинного проце­су. Застосування цього засобу було пов'язано вже з романом епохи сентименталізму, але самим поняттям «потік свідомо­сті» вперше скористався американський філософ і психолог Вільям Джеме наприкінці XIX ст. Школа «потоку свідомості» сформувалась на початку XX ст. її представники (Джеймс Джойс, Марсель Пруст, Вірджінія Вулф, Гертруда Стайн) ви­користовували «потік свідомості» насамперед як «техніку», спосіб розповіді, який полягає в тому, щоб показувати пси­хічний процес докладно, з найточнішою фіксацією думок, почуттів, підсвідомих поривань, у вигляді «потоку», «ріки». Розповідь не підпорядковується хронологи чи логіці, вона подається як ланцюг асоціацій оповідача, викликаних найрі­зноманітнішими зовнішними обставинами. Об'єктивна дій­сність зображується через призму свідомості героя. Картина світу може розпадатися на безліч окремих епізодів, які автор зводить в єдине ціле, створюючи певну раціональну модель. «Потік свідомості» як художній засіб використовували у XX ст. Томас Манн, Ромен Роллан, Ернест Хемінгуей, Уїльям Фолкнер, Грем Грін та ін. Притча — твір із чітко вираженою мораллю, з конкретною повчальною ідеєю. Фабула у притчі є розгорнутою алегорією. Багато притч містять біблійні книги, давньоруські збірники. Чудові притчі складав український письменник і філософ Григорій Сковорода. Нового змісту притча набула в сучасній літературі Європи («Пасажири поїзда» Франца Кафки, «Во­лодар Мух» Вільяма Голдінга). Проза (від лат. «проста мова») — літературні твори, на­писані не віршем, а звичайною мовою. Художня проза у власному розумінні — порівняно пізнє явище. її формування починається з епохи Відродження (до того існувала ритмічна проза, яка наближалась до вірша і була різновидом поезії). В літературі починають переважати прозаїчні жанри: роман, новела, повість. Прозаїчна організація твору відповідає самій природі цих жанрів. Уявлення про те, що художня проза за своєю організацією не відхиляється від розмовної, є хибним. Дослідники літератури та майстри прози (Микола Карамзін, Гюстав Флобер, Антон Чехов, Михайло Пришвін, Ернест Хе-

 

Переглянути всі підручники
<< < 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 > >>
Hosted by uCoz