Переглянути всі підручники
<< < 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 > >>

 

характери («Тартюф» Мольєра). Багато комедій поєднують обидва компоненти. Наприкінці XIX ст. виникає «комедія ідей» (Уайльд), головними засобами якої є іронія і дотепний діалог. Комічне (від грец. «смішний») — естетична категорія: смішне в житті та його відображення в художній творчості. Основні форми комічного — гумор і сатира. Гумор передбачає зображення комічного в доброзичливому, жартівливому тоні. Сатира подає комічне як цілковите заперечення й різке вис­міювання зображуваного. Між гумором і сатирою — ціла гама відтінків: жарт, глузування, іронія, сарказм, гротеск. Засо­бами створення комічних картин та образів є карикатура, бурлеск, пародія, каламбур, шарж, парадокс, гіпербола та ін. Критичний реалізм — літературний напрям, який став у XIX ст. конкретно-історичним втіленням реалізму (порівн.: античний реалізм, ренесансний реалізм, просвітницький реа­лізм). Критичний реалізм ЗО—40-х рр. у Англії та Франції (а пізніше і в інших країнах Західної Європи) по-новому вирішує проблему «людина і середовище». Характер людини художньо осмислюється в її соціальній обумовленості, роз­кривається в ретельно досліджених, достовірно зображених суспільних обставинах; дійсність піддається критичному ана­лізу. Художні досягнення критичного реалізму були викори­стані та розвинуті літературою XX ст. (наприклад, внутрішній монолог героїв Льва Толстого вплинув на становлення літе­ратури «потоку свідомості»). Лірика — один з літературних родів (поряд з епосом та драмою). Предметом зображення в ліриці є внутрішній світ людини, її роздуми, почуття, переживання. Ліричний твір, як правило, не має фабули, розмір його невеликий, найчастіше пишеться віршами. Ліричні жанри чітко не виділяються. За основним змістом ліричні твори часто групують так: грома­дянська, філософська, інтимна, пейзажна лірика, але такий поділ дуже умовний. Магічний реалізм — поняття, за допомогою якого дос­лідники визначають особливості творчого методу деяких письменників XX ст., насамперед Кафки, а також Гарсіа Маркеса. Фантастичне та реальне в їхніх творах перемішано, «сплавлено» в єдність; найневірогідніше відбувається в бу­денній, тривіальній обстановці. Вторгнення фантастичного, всупереч традиції, не супроводжується яскравими ефектами, а подається як звичайна подія. Створення особливої худо­жньої дійсності — фантастичної — є засобом пізнання та

 

Переглянути всі підручники
<< < 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 > >>
Hosted by uCoz