Переглянути всі підручники
<< < 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 > >>

 

сутності людського буття, доцільності зміни одних ча­сів — іншими, поступального руху людства від старих знань до нових, від незнання — до знання (а можливо, і навпаки, оскільки, коли наука «нас залишає», тоді залишають нас і нові знання, а старі, не маючи роз­витку, гинуть). А найголосніше звучить проблема лю­дини, яка мусить залишатися людиною, навіть якщо історична темрява і жахає всіх своєю непроглядністю. Лише в такому випадку людство може обрати май­бутній час, а отже, і залишитися не в анналах кос­мічної історії як прекрасна згадка (чи казка, чи ле­генда) про те, що було, а як реальність Всесвіту, якому (а значить, і людству) не має і не може бути кінця-краю. Сам Брехт розумів, що від глибини з'ясування цих, поставлених самим життям проблем залежить і визна­чення жанрової природи «Життя Галілея». «Перед те­атрами,— писав він,— неминуче постане питання: трак­тувати «Життя Галілея» як трагедію чи як штимістичну п'єсу? Обрати для головного тону галіле-ївське «привітання нового часу» із першої сцени чи деякі моменти чотирнадцятої? За пануючими законами драматургії центр ваги має бути в кінці п'єси. Проте ця драма побудована не за звичайними правилами. В ній зображено початок нової ери і зроблено спробу переглянути деякі упередження стосовно початку будь-якої нової доби». Брехт створив філософську драму і за своїм зміс­том, і за своєю суттю. «Життя Галілея» є драмою не лише про події далекого минулого (за часом дії), і навіть не лише про надзвичайно складні проблеми, з якими зіткнулося людство у трагічному XX столітті, а твором, що ставить вічні питання, які супроводжу­ють історію людства та його цивілізації: чи зможе врешті світ стати світлим і що є важливішим для людства — революційні зміни чи еволюційний роз­виток? Мудрий поет Брехт не дає відповіді: кожний має знайти відповідь сам, і, головне, свою відповідь. І в тому є своя закономірність і свій сенс. Адже Брехт творив для людей; адже це він, за влучним визначенням бразильського письменника Жоржі Ама-ду, приніс на сцену «слово народу», «поетичний голос грому і блискавки, а також... м'яку мелодію любові... Любові до людини».

 

Переглянути всі підручники
<< < 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 > >>
Hosted by uCoz