Переглянути всі підручники
<< < 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 > >>

 

Феномен влади — головний об'єкт осмислення і в романі «Замок». Герой роману К. прибуває в Село, підпорядковане владі графа Вест-веста. Фактично Селом керують неймовірно великі канцелярії графської адмі­ністрації. Сам граф — постать міфічна: ніхто його не бачив, ніхто про нього не знає. К. хоче оселитись у Селі, придбати будинок, створити сім'ю, мати службу. Однак він усвідомлює, що Замок — його ворог, і з'я­вляється для боротьби, але не проти Замку, а за свої права. Замок недоглянутий, жалюгідний, та має таєм­ничу владу над Селом. Влада (як і в «Процесі») про­заїчна й ординарна, позбавлена атрибутів величі. Прототипом одного з мешканців Замку став батько Кафки. Конфлікт батька і сина розширено до меж всеосяжної системи патріархальної влади, апарату при­гнічування, перед яким схиляються як перед боже­ственною установою. Герою ніби нічого не забороняють, але він нічого не може. До Замку від Села ніби зовсім близько, але К. до нього так і не дістається. Усе від­бувається ніби уві сні: зовсім абсурдно і водночас ло­гічно. Влада абсолютна. Влада абсурдна. За життя Каф­ки така влада лише народжувалася, щоб утискати людину, і письменник передбачив її страшне розрос­тання. Тема влади розробляється в новелі «Вирок», яку Кафка вважав одним з найбільш вдалих своїх творів. Герой новели Георг Бейдеман займається комерцією, конфліктує з батьком. За те, що Георг вирішив одру­житися і цим позбавити главу сім'ї патріархальних прав, немічний батько проклинає сина і виносить йому смертний вирок. Георг кидається з моста в річку. Каф­ка, керуючись законами своєї поетики, передає лише конструкцію життєвих явищ без їх розгалуженої дета­лізації, без вмотивування вчинків. У новелі «У виправній колонії» майстерно відтво-рено обстановку культу насильства, характерного для будь-якого тоталітарного режиму. Темна сила влади призводить людину до безсилля, до відчуження, розла­ду, нестабільності життєвих основ. Для Кафки зв'язок людини зі світом був більш ніж сумнівним. Він переконаний, що людина зрозуміти світ неспроможна. І це відчуття неможливості збагнути світ породжувало тра­гічність світосприйняття Кафки. У притчі «Ті, що проходять повз нас» ніхто нічого не може з'ясувати, оскільки алогічним є власне життя

 

Переглянути всі підручники
<< < 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 > >>
Hosted by uCoz