Переглянути всі підручники
<< < 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 > >>

 

вже після смерті письменника, по закінченні другої світової війни, його творчість стала гостро актуальною і тому популярною. Якщо у довоєнних творах письмен­ник змалював життя смутним і безрадісним, то пізніше він показував, що світова війна і її наслідки завели людство у непроглядну пітьму. Це теж одна із причин нинішньої зацікавленості творчістю Кафки. Інтерес до Кафки значною мірою пояснюється також естетичними особливостями його творчої манери, її своєрідністю. Творам Кафки, який нібито нехтував зовнішньою прав­доподібністю, властива велика емоційна сила. Тривож­на, насичена страхом атмосфера його творів чинить на читача психологічний тиск, вражає, запам'ятовується. Кафка — письменник-модерніст не тому, що схиль­ний до використання складної символіки і фантастики у своїх творах, а за своїм розумінням і відчуттям світу та людини. Зло у Кафки — космічна, надмірна, не соціальна сила. Сприйняття життя у Кафки безпрос­вітне. Життя — кошмар; кошмар, в якому б'ється ма­ленька людина. Людина, в розумінні письменника, ві­дірвана від Бога, від суспільства, від близьких, безнадійно замкнена у самотності. Художній світ, створений Кафкою, прозаїчний і на­селений звичайними людьми. Його герої — хлопчики-ліфтери, готельні портьє, адвокати, комівояжери, ліка­рі, дрібні службовці. Їхні трагедії настільки дрібні й абсурдні, що можуть обернутися на фарс. І водночас цей світ, при всій своїй буденності,— фантастичний, бо найнеймовірніше відбувається в житті звичайному. Художній світ Кафки сповнений жахом, безнадією, мо­роком. Твори Кафки багато в чому наближаються до екс­пресіонізму, який утвердився в європейській культурі на початку XX століття. Для експресіоністів світ від­кривається як нагромадження людських страждань, як поєднання символів і знаків, за якими стояло те, що називалося життям. Водночас світ виникав у їхніх тво­рах як схема, складена із конструкцій, віддалених від об'ємного, цілісного життя. Експресіоністський сві­тогляд являв собою змішування різнорідних елементів: антибуржуазного бунтарства, свавілля особистості, анархічного ставлення до суспільства, відчаю, песи­мізму. Кафка почав друкуватися у 1908 році, і перші його книги сприймалися сучасниками як експресіоністичні.

 

Переглянути всі підручники
<< < 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 > >>
Hosted by uCoz