Переглянути всі підручники
<< < 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 > >>

 

раловому острові»,— Ральф і Джек, але діти з «Воло­даря Мух» поводяться зовсім не так, як їхні юні спів­вітчизники у вигаданій історії столітньої давності. Діти XX століття у Голдінга у складних обставинах не діють дружно, а стають непримиренними ворогами. Джек прагне фізично знищити Ральфа. Екзотичні пло­ди не приносять насолоди, а призводять до розладу шлунка. Полювання на дику свиню виливається у полювання на людину. Персонажі роману Голдінга вироджуються в дике плем'я, очолюване фанатичним ватажком. Порівняно з героями Баллантайна герої Голдінга рухаються в зворотному напрямі: від цивілізації до повного здичавіння. Письменник пропонує читачеві з'ясувати, чого більше в людині — прищепленого їй цивілізацією чи біологічного, того, що йде не від ро­зуму, а від інстинкту. Власне, він ставить питання: що являє собою людина? Крім того, Голдінг у своєму романі спростовує, позбавляє переконливості концепцію бла­готворності соціально-технічного прогресу, бо XX сто­ліття — з його двома світовими війнами, атомною бом­бою, таборами смерті, спалахами геноциду — погано пов'язується з доктриною оптимізму, витоки якої міс­тяться у філософії Просвітництва. Тому в романі «Во­лодар Мух» є ще один пародійний план, обумовле­ний полемікою Голдінга з англійським письменником XVIII століття Данієлем Дефо, автором уславленого ро­ману «Робінзон Крузо». У творі Дефо знайшла своє втілення ідея фундатора європейського Просвітництва Джона Локка про те, що розвиток людства позначається на розвитку кожної людини. Робінзон Крузо провів на безлюдному острові понад двадцять років, але, маючи досвід цивілізованого життя, не загинув ні фізично, ні морально. Полемізуючи з філософськими ідеями Просвіт­ництва, пародіюючи «Робінзона Крузо» Дефо і «Кора­ловий острів» Баллантайна, Голдінг створив філософ­ський роман-притчу. У творі поєднуються риси антиутопії та антиробінзонади. Саме жанр роману-притчі дає змогу письменникові символічно моделювати дій­сність, оскільки художній світ свого твору Голдінг будує за заздалегідь продуманою схемою. Дія роману відбувається у другій половині XX сто­ліття. Часові рамки твору можна визначити за окре­мими деталями: діти (лише хлопчики) потрапили у

 

Переглянути всі підручники
<< < 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 > >>
Hosted by uCoz