Переглянути всі підручники
<< < 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 > >>

 

творі втілено найдорожчі для письменника думки, що визначали спосіб і стиль його власного життя. «Роз­крити себе і втаїти митця — цього прагне мистецтво»,— сказано в авторській передмові до роману. Але в ньому відчувається потужний струмінь автобіографізму, і саме суб'єктивність надає зображеному психологічної досто­вірності. Відомо, як виник задум роману: одного разу в май­стерні свого приятеля Уайльд познайомився з натурни­ком, який вразив його досконалістю своєї вроди. «Який жаль,— вигукнув письменник,— що таке славне ство­ріння мусить старіти!» На це художник, погодившись, додав: «Чудово було б, якби він залишався такий точнісінько, як зараз, а натомість щоб його портрет старів і вкривався зморшками». Ця розмова торкалася проблеми, яка ніколи не пе­реставала хвилювати письменника: взаємини життя і мистецтва. Із цією проблемою тісно пов'язана інша: мораль і мистецтво, роль етичного та естетичного у житті. Для Уайльда, як відомо, ці слова були майже антонімами. Протиставлення мистецтва і життя, мис­тецтва і моралі породжує ряд інших протиставлень, що ними переповнений роман. Усе яскраве, блискуче, пре­красне пов'язане з мистецтвом; усе сіре, буденне — із життям. Навіть свою наречену Доріан Грей кохає доти, поки бачить у ній літературну героїню: Джульетту, Офелію, Розалінду, Беатріче, Корделію. Як тільки Сібіл Вейн по-справжньому закохалась і перестала жити уяв­ним життям своїх героїнь на сцені, кохання Доріана минає. Коли трагічно пішла із життя Сібіл, Доріан не пролив жодної сльози, а своєму другові зізнався: «Якби я прочитав це у книжці, я ридав би! А от тепер, коли це сталося у житті, і сталося зі мною, воно виглядає занадто дивовижним, щоб проливати сльози». Герой, як і його творець, любить прекрасні речі, захоплюється колекціонуванням коштовного каміння: Цей потяг до коштовностей заполонив Доріана на багато років, власне, вже ніколи й не облишав його. Часто, бувало, увесь день сидів він, то перебираючи, то розкладаючи на скриньках камінці — оливково-зелені хризоберили, що стають червоними при штучному освітленні; кимофари зі сріблястими волосинками; фісташкового ко­льору перидоти; рожевуваті й золотаві, наче вино, топази; полум'я­но-червоні іскорики з мерехтливими чотирипромінними зірочками все­редині; огнистобарвнї гранати; жовтогарячі та бузкові шпинелі, аметисти, що леліють то рубіном, то шафіром.

 

Переглянути всі підручники
<< < 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 > >>
Hosted by uCoz