Переглянути всі підручники
<< < 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 > >>

 

У 50—60-х роках виявився творчий потенціал «те­атру абсурду», «нового роману», західнонімецької «лірики-модерн», інших модерністських течій. Так, «абсурдисти» у своїх драматургічних творах тяжіли до універсальності висновків, зображували життя у фор­мах алегоричних, умовних. Мистецтво для них було певним символом життя, а художнє зображення не мало конкретно визначених просторово-часових орієн­тирів. Проте саме таке зображення виявляло у сього­денному вічне — предмет творчості. У п'єсі французького драматурга Ежена Іонеско «Носороги» (1959) йдеться про те, що в одному з містечок на півдні Франції почалася незвичайна епі демія: люди перетворилися на носорогів, і стадо но­сорогів знищує пам'ятки культури й архітектури, ма­теріальні та духовні цінності. Всі капітулюють перед нашестям носорогів. Навіть головний герой Беранже, який сповідує ідеали гуманізму і вважає, що потрібно активно протистояти носорогам, визнає їх. Страшні зміни відбуваються в його свідомості: «Негарний я. Зовсім негарний. Ох, як я хотів би бути таким, як вони! Шкода, що в мене немає рога. Як це огидно — гладенький лоб! Як би було добре мати один чи два роги!.. Але може ще статися, що і я прийду до них, і ми будемо разом...» Дехто шукав у «Носорогах» алегорію на європейську трагедію 30-х років, дехто натякав на ближчі історичні події. Але «Носороги» написано таким чином, що в них постає не конкретна історія, а вічна історія про антилюдяність тоталітарного режиму, в яке б вбрання він не вбирався — чи то в римську тогу, чи в коричневу форму, чи в носорогову шкуру. В основі п'єс драматургів-«абсурдистів» лежить па радоксально осмислена історія, а власне парадокс пе­ретворюється на провідний мистецький принцип. От чому Ежен Іонеско вважав, що його театр можна наз­вати театром парадокса. До парадокса як художнього прийому вдавалися не лише «абсурдисти», а й митці, які справедливо вважа­ються майстрами реалістичної літератури XX століття (Бернард Шоу, Бертольт Брехт та ін.). І в цьому е сенс, адже мистецтво розвивається за власними законами, не підвладними ідеологічному диктату. Саме тому ре­алістичне мистецтво повоєнних років різноманітне і багатобарвне.

 

Переглянути всі підручники
<< < 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 > >>
Hosted by uCoz