Переглянути всі підручники
<< < 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 > >>

 

Люди і навіть неживі предмети нібито оживають під його пером. Образи вражають новизною, несподіва­ністю, і, як правило, вони пов'язані з його професією: «водоймище нічного неба», «небесна яблуня повинна була зронити ще й плоди» (метеорити). Сент-Бкзюпері часто використовує образи-символи. Символіка — один із засобів художнього узагальнення, концентрації смислу. Тяжіння до символіки звичайно пов'язане з притчовою манерою оповіді, що природно для письменника-мораліста. Однак при всій повчаль­ності його притч Сент-Екзюпері не дидактик, а насам­перед поет. Образи-символи прості й універсальні: вода, дерево, сад, троянда, садівник, вогонь. Вогники на землі під час нічного польоту — маяки, «живі зірки», «зві­стка від людини людині», «кожен вогник сповіщає про диво людського духу». Для письменника, який проводив більшу частину свого життя в мандрах, важлива символіка «дому», «коріння», «зв'язків». У «Планеті людей» він пише: «... не в тому диво, що дім укриває нас і гріє... Диво в тому, що непомітно він передає нам запаси ніжності». Дім пов'язаний зі спогадами дитинства, це духовна батьківщина людини. І не тільки дім дитинства, а будь-який справжній дім був для письменника чимось близьким до храму (це одна з важливих тем в «Планеті людей»). Символіка води сягає її міфологічного значення: «...треба повірити у воду, як у Бога... Вода дорожча за золото, мала крапля води висікає з піску зелену іскру — росток». Вода в художньому світі Сент-Екзю­пері — джерело будь-якого існування, уособлення твор­чих здібностей, живої сили, безсмертя. Образ Дерева в «Планеті людей» — символ не лише невичерпності життя, а й символ рідного краю. Дерево з'єднує небо і землю, уособлює спільність. «Ми — гілки одного дерева»,— говорить про людство Сент-Екзюпері. Повість «Планета людей» — найбільш фактологічна і біографічна. У попередніх творах особистий досвід письменника поєднувався із художньою вигадкою, а в цій книзі з'являються реальні факти і реальні люди. Здається, автор відкидає літературні умовності, відмо­вляється від вигадки, віддаючи перевагу точності. Пи­сьменник обирає найкоротший шлях до читача, висло­влюючи свої думки не тільки опосередковано — через поетичні образи, а й у прямих авторських сентенціях.

 

Переглянути всі підручники
<< < 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 > >>
Hosted by uCoz