Переглянути всі підручники
<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >>

 

говорить про соціальні причини людських трагедій. Досліджуючи причини і наслідки (а саме цього не цурався
Е. Золя), автор «Терези Ракен» підкреслював у Лорані його непереборне бажання розбагатіти за будь-яку ціну і показував, що драма Терези багато в чому зумовлена тим холодом і егоїзмом, які панують у суспільстві.
Так, за своїми основними принципами «Тереза Ра­кен» — роман натуралістичний. Але в ньому містився зародок подальшого розвитку художніх принципів пи­сьменника. Вже менше ніж через рік після «Терези Ракен» Е. Золя наголошував, що для створення справ­жнього роману потрібно дослідити суспільство в різних його проявах й описувати його в різних аспектах. У 1868 році Золя вирішив написати про сучасну йому добу, створити її художню панораму. Так з'явився 20-томний цикл романів під спільною назвою «Ругон-Маккари. Природна і соціальна історія однієї сім'ї часів Другої Імперії». У ньому досліджується історія сім'ї Ругон Маккарів — роду, який заснувала безумна Аде­лаїда Фук (у першому шлюбі — дружина селянина Ругона, у другому — п'янички Маккара). Нащадки цього роду потрапляють у різні соціальні прошарки суспільства (в тому числі у найвищі — фінансові, по­літичні), але їхні долі визначаються не лише обстави­нами, вчинками, діями, а й спадковістю. Цикл охоплює великий проміжок часу: від зародження бонапартизму (1804) до падіння імперії та подій Паризької комуни (1871). Історія однієї сім'ї переплелася з історією Другої Імперії, а долі окремих людей — з долею суспільства. «Ругон-Маккари» створювалися протягом 22 років (1871—1893), і ці романи поєднують реалізм дев'ятнад­цятого століття з реалізмом двадцятого. Традиції Золя в XX столітті продовжили: в англій­ській літературі — Джон Голсуорсі («Сага про Форсай-тів»), у німецькій — Томас Мани («Будденброки») і Віллі Бредель («Рідні та знайомі»), у французькій — Роже Мартен дю Гар («Сім'я Тібо»). І справа не лише в тому, що роман-хроніка однієї сім'ї завоював літера­турний простір у XX столітті, а й у тому, що Е. Золя сприяв становленню нового реалізму, відмінного від бальзаківського. * * * Реалізм на рубежі віків поглиблює свою соціально-критичну спрямованість, а митці-реалісти розширюють сферу художнього освоєння дійсності, показують дедалі

 

Переглянути всі підручники
<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >>
Hosted by uCoz