Переглянути всі підручники
<< < 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 > >>

 

був сам автор, скільки сприйняття цих подій поетом в різні пори його життя: маленьким хлопчиком, юнаком, дорослою людиною. Поема значною мірою автобіогра­фічна: її ліричним героєм є сам автор. Звичайно, деякі події сприймаються і осмислюються через відстань у багато років, автор розставляє акценти дещо інакше, ніж у збірках віршів, що вийшли друком раніше. Рядки поеми Тувімові диктує біль за батьківщину та співвіт­чизників. Сюжет її трагічний: городник Дзевєрський віддає свою доньку Зоф'ю заміж за царського поручика Костянтина Ілганова; той бере участь у придушенні демонстрації лодзинських робітників у 1905 році й гине; дочка помирає від пологів, залишаючи батькові маленьку Анелю. Під час першої світової війни Дзе­вєрський служить у польському легіоні. Щоб спокуту­вати гріх зятя, він намагається відшукати сина вбитого Костянтином робітника і стати його опікуном. Життя Анелі складається важко. Вродлива дівчина стає ко­ханкою фабриканта, в якого вона служить. Однак сюжетна лінія розвивається непослідовно, ча­сто губиться, не має основного значення. Справжньою серцевиною поеми є вінок ліро-епічних віршів, бо для автора найважливішим є не зображення тих чи інших подій, а те, як вони відбилися на долі простих людей та самого митця. Роздуми поета над проблемами довоєнної Польщі, оцінка подій очима небайдужої людини, прагнення об'­єктивно осягнути минуле, мрії та плани щодо майбут­нього вітчизни — головні мотиви поеми Тувіма. У лі­ричних відступах автор виявляє силу своєї любові до рідної землі: «Вітчизна — мій дім, а інші країни — готелі». Найекзотичніші квіти Бразилії не можуть ви­креслити з пам'яті ніжні й прекрасні польські квіти. Спогад про бузок Варшави гіркий, тому що ним пахла перша весна неволі, та бузковий запах жаданий, бо вдихнути його поет сподівається в Польщі, яка вже буде вільною від фашистів. Любов до батьківщини невіддільна від ненависті до її гнобителів. Талант поета-сатирика з новою силою виявляється на тих сторінках поеми, де зображено гі­тлерівців, яких автор називає бандитами, грабіжника­ми, мерзотниками, катами. Неперевершеним сатириком виступає поет і тоді, коли описує Лодзь міщанську. Її символом стає навіть не троянда, а «трояндочка», причому «непримітна»,

 

Переглянути всі підручники
<< < 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 > >>
Hosted by uCoz